Orgelconcert door Léon Berben
Léon Berben, Keulen (D)
Programma
Louis Couperin (ca.1626 – 1661) | Prelude, il faut jouer cecy d’un Mouvement fort lent |
François Roberday (1624 – 1680) | Fugue 6.me & Caprice sur le mesme sujet |
Francisco Correa. de Arauxo (1583/4 – 1654) | Tiento y discurso de tercero tono (3) (Facultad Organica, 1626) |
Jehan Titelouze (ca.1563 – 1633) | Ave Maris Stella (Hymnes de l’église, 1623) |
Francisco Correa. de Arauxo (1583/4 – 1654) | Segundo tiento de medio registro de baxon de septimo tono (31) (Facultad Organica, 1626) |
Hans Leo Hassler (1564 – 1612) | Ricercar del secondo tono |
Juan José. Cabanilles (1644 – 1712) | Tiento partido de mano derecha sobre el Imno Ave Maris Stella |
José Ximénez (c.1600 – 1672) | Batalla de sexto Tono |
Curriculum Vitae
Léon Berben kan als klavecinist en organist beschouwd worden als meester in zijn vak. Zijn omvangrijke kennis van muziekgeschiedenis en historische uitvoeringspraktijken maken hem tot één van de leidende figuren onder de musici. Zijn repertoire omvat klaviermuziek gecomponeerd tussen 1550 en 1790.
Léon Berben studeerde orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag bij onder andere Rienk Jiskoot, als laatste leerling van Gustav Leonhardt, Ton Koopman en Tini Mathot. Hij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus voor zowel orgel als klavecimbel. Hij was vanaf het jaar 2000 klavecinist van het door Reinhard Goebel geleide Musica Antiqua Köln, waarmee hij concerteerde over de hele wereld en voor onder andere Deutsche Grammophon / Archiv Produktion cd’s opnam.
Als titulair-organist is hij verbonden aan het historische orgel van de St. Andreaskerk in Ostönnen, waar een van de oudste bespeelbare orgels ter wereld staat (ca. 1425/1586/1721). Hij is in deze funktie ook mede verantwoordelijk voor de concertserie daar.
Hij is senior-organist-in-residence van het van Hagerbeerorgel uit 1643 van de Pieterskerk Leiden.
(fotograaf: Mike van Bemmelen)