Orgelplusconcert door Remy Syrier m.m.v. Ann Cnop, barokviool
Remy Syrier, orgel (Maastricht)
Ann Cnop (barokviool)
Programma
GIROLAMO FRESCOBALDI (1583-1643) | Aria detto Balletto |
DARIO CASTELLO (1602-1631) | Sonata Prima viool en orgel |
LOUIS-NICOLAS CLÉRAMBAULT (1676-1749) | Suite du deuxième ton: – Plein jeu – Duo – Trio – Basse de cromorne – Flûtes – Récit de Nasard – Caprice |
HEINRICH IGNAZ FRANZ VON BIBER (1644-1704) | Passacaglia viool solo |
GEORG FRIEDRICH HÄNDEL (1685-1759) | Sonate viool en orgel: – Larghetto – Allegro – Adagio – Allegro |
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750) | Koraal ‘Erbarm’ dich mein, o Herre Gott Praeludium en fuga in b |
Curriculum Vitae

Remy Syrier studeerde aan het Maastrichts Conservatorium orgel bij Jean Wolfs en klavecimbel bij Anneke Uittenbosch en Ton Koopman. Vervolgens zette hij in Amsterdam zijn klavecimbel- en orgelstudie voort bij respectievelijk Gustav Leonhardt en Ton Koopman. Hij studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 2014 promoveerde op een dissertatie over de Maastrichtse orgelmakers Joseph (1755-1837) and Adam Binvignat (1789-1850).
Als orgel- en klavecimbelsolist concerteerde hij in geheel West-Europa. Hij maakte CD-, radio- en televisie-opnames van historische orgels in Nederland, België en Duitsland. Als continuospeler vertolkt hij in het door hem geformeerde Ensemble Agimont muziek uit de baroktijd en speciaal ook onbekende, veelal onuitgegeven composities. Remy Syrier doceerde het hoofdvak klavecimbel aan de conservatoria van Maastricht en Tilburg.

Ann Cnop ontdekte haar passie voor muziek al op jonge leeftijd. Toen ze zeven jaar oud was, kreeg ze haar eerste viool in handen en sindsdien is de viool een verlengstuk van haarzelf geworden. Haar muzikale reis begon aan het Stedelijk Conservatorium van Mechelen, waar ze viool studeerde bij Frans Vos en kamermuziek bij Florent Van de Vondel. Ann’s talent bleef niet onopgemerkt. Ze werd finalist van de Herman Krebbers-wedstrijd voor viool en sleepte de eerste prijs in de prestigieuze Willem Kerstens kamermuziekwedstrijd in de wacht. Op 17-jarige leeftijd besloot Ann haar studie verder te zetten aan het Lemmensinstituut in Leuven, waar ze viool studeerde bij Elisa Kawaguti. Ze behaalde haar Masterdiploma met de hoogste onderscheiding (magna cum laude). Haar zoektocht naar muzikale perfectie leidde haar naar het Brusselse Conservatorium, waar ze haar studie voor barokviool voortzette bij de legendarische Sigiswald Kuijken. Ook hier behaalde ze haar tweede Master, opnieuw magna cum laude. Haar toewijding aan de oude muziek werd erkend met de Ingeborg Köberle Prijs, een jaarlijkse onderscheiding voor de meest beloftevolle studenten. In 2020 richtte Ann, het ensemble lePavillon de Musique op. Dit ensemble richt zich op het herontdekken van onbekend repertoire en componisten en heeft als doel de rijke muziekgeschiedenis van de verschillende periodes opnieuw tot leven te brengen